A nyertes: a közösségi média és a mémek


Kezdjünk gyorsan a nyertesekkel. A Légy te is olyan, mint Bill mém egy csapásra meghódította a Facebookot. A nevelési célzatú, passzív-agresszív, netikettre szoktató jelenség az online szocializációt szolgálta. Kissé gunyoros modorban az online világot is a kulturált párbeszéd, és civilizált viselkedés színterévé szeretné tenni. Megtanítani, hogy ne menjünk bele sértegetési hadjáratokba a kommentekben, vagy, hogy csak azt osszuk meg, ami a nyilvánosságra tartozik.
A közösségi média győzelme az egyéni Facebook felhasználók győzelmét jelenti a hagyományos tömegkommunikáció felett. Léteznek ugyanis olyan komoly érzelmeket kiváltó témák, melyeket az online nyilvánosságban vitatnak meg a polgárok, egyes hírességek pedig remekül használják a közösségi médiát. A kettő kombinációjának következménye, hogy Gyárfás Tamás, aki 1993-óta állt a Magyar Úszószövetség élén, 2016-ban lemondott posztjáról. Hosszú Katinka, aki majdnem fél millió követővel bír a Facebookon, ezt megelőzően az oldalon többször is erősen kritizálta. Ezen kritikákat pedig a hagyományos média közvetítette a teljes magyar nyilvánosság felé. A történet végét ismerjük.

A vesztes: a hitelesség és a szerkesztők


2016-ot az álhírek terjedése és a Facebook manipulált hírfolyama jellemezte. Ez volt az az év, amikor az USA elnökválasztási kampánya rávilágított a tényre, hogy a Facebook nem egy független online platform, mely a hírek megosztására szolgál, hanem önmaga és médium. Egy olyan médium, mely másfél milliárd embert ér el, és ezzel a legnagyobb a világon. Egy olyan nem független médium, mely nem csak az online aktivitásunkat figyelő algoritmust alkalmazza a hírek válogatására, hanem szerkesztőket is. Az utóbbiakról pedig kiderült, feladatuk az volt, hogy manipulálják, milyen híreket kap fel az oldal, más témákat pedig háttérbe szorítsanak, összességében a demokrata párt jelöltjét segítve.
Ebben az évben indult az álhírek ipari mennyiségben történő gyártása. Álhíroldalak tucatjai jelentek meg, melyek az ártalmatlan hoax-októl egészen az ártó politikai, minden valóságalapot nélkülöző hírekig gyártják a médiatartalmakat. Ezek egy részét az amerikai elnökválasztási kampányban, másik részét pedig a Szírai háború kapcsán vetik be. Kiderült az is, hogy sokkal jövedelmezőbb egy álhíroldalt fenntartani, mind valódi szerkesztőket fizetni. A jelenség vesztesei a felhasználókon kívül tehát a szerkesztők is. Feladataik fogynak, hitelességük csorbul.

Meglepetés: Pokémon Go


A fura, gyakran bizarr virtuális állatkák gyűjtése lázba hozott sokakat. Az augmentált valóság technológiájára alapuló játék a népszerűségének csúcspontján egészen bizarr eseteket is eredményezet. Sokan karamboloztak, mert a vezetés közben nem az útra figyeltek, hanem a telefonjukat nyomogatták. Páran országhatárokon túlra tévedtek, egyesek szakadékba zuhantak. Csak azért, hogy elkapjanak egy-egy virtuális figurát, melyet az alkalmazás a valós térre vetített. Bár némileg csitult az őrület, még ma is látni szép számmal a 4-es, 6-os villamoson is pokémonozókat.