A kép forrása


 A nagy fal nem attól kínai produkció, mert rendezője, Zhang Yimou (aki egyébként a Hős és a Repülő tőrök klánját isjegyzi) Xi’an-ban született, vagy, mert a színészek nagy része is a távol-keleti országból származik. Sokkal inkább ezért, mert a korábban már több kasszasikert (Jurassic World, Tűzgyűrű, Warcraft) adó stúdiót, a Legendary Pictures Productions-t az idei évben a kínai Wanda Group konglomerátum vásárolta meg 3.5 milliárd dollárért, és a felvásárlás óta A nagy fal lesz az első igazán grandiózus alkotásuk. Ezzel új fejezet nyílik a kulturális imperializmusban (vagy globalizációban, ahogy tetszik). Kína belép a populáris kultúra globális piacára. Bevásárlással. Korábbi logikáját, a másolást félretéve ugyanis most eredetit vásárolt, megvett egy, a globális piacra gyártó stúdiót. Eddig ugyanis a távol-keleti országok az amerikai populáris kultúrát, az akciófilmeket, a popzenei irányzatot igyekezték utánozni. Vizsgálták, elemezték az alkotásokat, saját médiavállatokat hoztak létre erre a célra, állami pénzt fektettek be. Van, akinek ez sikerült. A koreai K-Pop és K-Drama ugyanis mind szélesebb közönséghez jut el. Először Ázsia keleti részén, majd később, igaz, még kisebb mértékben, az USA-ban és Európában is piaci szegletett hasított ki a koreai popkultúra magának.

 A kínai gazdaságban fontos szereplőként számon tartott Wanda Group feje, Wang Jianlin, a vásárlással egy (amerikai) tévéstúdió vezetőjévé is vált. Ilyenre korábban még nem volt példa. De talán nem kell meglepődnünk azon, hogy a globalizáció nem csak nyugatról keletre terjed. 2007-ben Koreában búcsúajándékként egy illusztris könyvet kaptam, mely a kóreai történelmet egészen eredeti irányból közelíti meg, a mindenkori kínai birodalomhoz fűződő viszonyt vizsgálja. Ebben a könyvben olvastam azt a nézetet, hogy egy évezreden keresztül a kínai birodalom indult a világ meghódítására katonailag, ideológiailag, kulturálisan. Majd változás következett be, és ezer éven át a hódítások nyugatról érkeztek, ennek része az amerikai popkulturális termékek dominanciája is. A könyvben jóslatszerűen szerepelt, hogy ezer évente a hódítás iránya változik.

A Wanda Group a Legendary megvásárlásával piacot is bővít. Más olvasatban hódít. Korábban is eljutottak a hollywoodi produkciók Kínába, a hazai filmipar támogatása miatt azonban az ország saját alkotásaival versenyeztek. Most viszont mind több esetben a kettő ugyanazt jelenti majd. A Legendary nem áll át új pályára, és ettől kezdve sem fog kínai nyelvű filmeket készíteni. Nagy valószínűséggel nem fog látványosan több kínai rendezőt vagy színészt foglalkoztatni. Angol nyelvű filmeket fog forgatni az egész világ számára. Azonban ezen alkotások egyszerre lesznek jelen a globális és a kicsit zártabb kínai piacon is. A koreai történelemkönyv próféciájához illeszkedve Wang nyilatkozatában jelezte, hogy a filmek globálisak, és a cége szeretné, ha egy kis kínai nüánsz is megjelenne ezen a piacon. Ez nem lesz nehéz, hiszen a Wanda már a világ legnagyobb mozihálózatával is rendelkezik. És a hírek szerint valamennyi nagy hollywoodi stúdióban részesedést akar szerezni.

A kép forrása

A 80-as éves filmsztárja, a ma étterem láncairól híres Jackie Chan azonban tovább viszi az imperializmus elméletét, és immár kínai hódítást vizionál. Szerinte Hollywood aggódhat, mert ha a kínai filmgyártás képes lesz majd egy tízmilliárd jüan (423 milliárd forintos) bevételű kasszasikert gyártani, mint a Warcraft, a következő filmes generáció már kínaiul tanul majd, és nem a kínaiak tanulnak angolul. Elég merész állítások. Mindenesetre, a kínai médiavállalkozásokra figyelnünk kell a jövőben. Apró, de beszédes személyes tapasztalatom, hogy egy Budapesten tanuló amerikai hallgatóm nemrég azt mondta, a kommunikáció szakos MA diplomáját, szintén angol nyelvű képzés keretében, már Kínában szeretné megszerezni. Mert ott nagyon sok pénz van a médiában, mondta.