A kép forrása


A meglehetősen bizarr produkció a show része. A műsorvezetők olyan lelkesen jelentik be, hogy hamarosan kezdetét veszi a magányos online vásárlás ünnepe, mintha csak a rák ellenszerének feltalálását ünnepelnék. Meg is kérdezik a Beckham házaspárt, hogy érzik magukat ezen a nagyszerű napon, mire azok elmondják, hogy ember ennél jobban nem érezheti magát. És nincs még Fekete péntek sem, az ma van. Két héttel vagyunk előtte, november 11-én. 11. 11. Kínában különleges nap. A fogyasztói társadalom egy talán még furcsább ünnepe, mint a feketének kikiáltott péntek, melyen tradicionálisan a tengerentúlon vásárlók milliói tolakodtak a plázákban azért, hogy vegyenek „valamit”. Ma már Magyarországon is hasonló jelenetek tanúi lehetünk. Kínában azonban még ez sem volt elég, az online áruházak ugyanis kitalálták a nevében is manapság divatos szinglik napját, mely pár év alatt a világ legnagyobb pénzkiadási eseménye lett. Az óriási médianyilvánossággal bíró ünnep üzenete meglehetősen egyszerű: ha szingli vagy, unatkozol. Pedig mennyivel jobb lenne a boltosok szerint, ha nem unatkoznál, hanem a pénzed költenéd. Online. De, hogy mindenki öröme teljes legyen, a párkapcsolatban élők is válogathatnak a kedvezményes árú termékek közül a világ legnagyobb internetes áruházában. Ha kell nekik valami, ha nem. Persze, a döntés az övék, csak a reklámok és a médiakörítés biztatja őket a vásárlásra.

A kép forrása

Idén 18.7 milliárd dollár értékben vásároltak 11. 11-én az Alibaba-n. 2013-ban még csak 5 milliárdos forgalmat értek el. Idén az első órában volt ennyi, csak az első 7 percben 1.5 milliárd. És 175 000 vásárlás percenként, alapvetően márkás termékekből válogattak. Ehhez az is hozzájárul, hogy mind nagyobb sztárokat hívnak meg a megnyitóra. Idén a Beckham házaspárt. Plusz a nemrég visszavonult NBA sztárt, Koby Bryantot. És talán diszkont áron megkapták a szintén népszerűségéből az USA-ban már jócskán veszítő, Kínában azonban még közkedvelt One Republicot is. Velük együtt számoltak vissza éjfélig, amikor a vásárló játékok kezdődtek. Tavaly Daniel Craig látogatott ezért a világ legnépesebb országába. James Bondként mutatták be.

Hogy megértsük az ünnep lényegét, azt is tudnunk kell, hogy Kínában a vásárlás a szórakozás része, így könnyen médiaeseményt lehet szervezni rá. Az alapító, Jack Ma pedig nemrég azt nyilatkozta, hogy már nem online áruházat vezet. Ma már minden az adatokról, pénzügyekről, médiáról szól.

A kép forrása

Mind a szingli vásárlók bizarr ünnepét, mind a fogyasztói társadalom szimbolikus dátumát, a fekete pénteket az infokommunikációs technológiák és a média élteti. Már jó pár hete óriásplakátok hirdetik, hogy hamarosan minden pénzünket kedvezményes termékekre költhetjük. Természetesen, akár hitelre is. Újra azok a történetek keringenek, hogyan álltak le a nagy internetes áruházak szerverei a korábbi években az eddig nem látott látogatószám előtt. Dühös posztok születtek a Facebookon, melyekben a felhasználók panaszkodtak, hogy otthon ültek több tízezer forinttal, de a rendszer állandóan kidobta őket, és nem tudtak semmit se a kosárba tenni. A hozzászólók pedig még erre is rátettek pár lapáttal. Lehet, hogy az áruházak tanultak azóta, és erre a napra extra szerverkapacitást bérelnek. Mindenesetre, számukra az is reklám, ha a felhasználók egy éven keresztül arról beszélnek, hogy hoppon maradtak, nem sikerült elkölteniük pénzüket.

A kép forrása

De siessünk, mindenhol azt hirdetik, csak egy napig tart a csoda, a készletek limitáltak, ezért résen és gyorsnak kell lenni. Ha cinikus lennék, azt mondanám, tartsuk nyitva a böngészőablakainkat, mindegyikben másik áruházzal, idén talán sikerül. De inkább nem leszek, hanem felhívom a figyelmet arra, amit számos környezetvédő, tudatos vásárlást támogató mozgalom is mond a Facebookon: csak azt vegyük meg, amire igazán szükségünk van, és ha most ezt kedvezményesen lehet, rajta. De a vásárlás kedvéért ne költsünk, mert az mindenképpen pazarlás.