A kép forrása


Mármint nem a villamosvezetőében, ott még nem tartunk. A szegedi polgármesternek kapóra jött a szmoghelyzet, így aztán a tömegközlekedés népszerűsítőjeként feszít az egyik szegedi végállomáson, médiaérdeklődéstől övezve. Hamar félre is a helyszín szimbolikus áthallásaival: ez itt az indulási oldal, ellenben a tudósítók gyűrűjében fényképezkedő szocialista reménységgel együtt magunk is belekapaszkodhatunk a jelenet döcögősebb körülményeibe.

A kép forrása

Ott van mindjárt a médiajelenlét. Ami törvényszerű módon tökéletesen kizárja, hogy a kommunikációban megjelenített helyzet - politikus a nép egyszerű fiai között – valóban létrejöhessen. Bármint vágyna is a lakótelepi munkásőr-özvegy, alkalma sem adódik, hogy közvetlen közelségbe kerüljön ritkán látott bálványával. Arról sem szól a fáma, vajon a miniszterelnök-jelölt polgármester milyen úton-módon gyűrte le az otthonát a villamos-végállomástól elválasztó kilométereket. Gyalog érkezett volna? Hová tűnt ez esetben a köréje sereglett rajongótábor? Kerékpárral? Akkor meg miért szállt villamosra a városházáig hátralévő néhány megálló megtételéért? Csupán mert épp az imént rendelte el a tömegközlekedés díjmentességét, szerény buzdításul a gépjármű-tulajdonosok irányában? Nem, ez sem kínál föl elegáns olvasatot: a kisember politikusa az első, aki fizet, ahol csak kiveheti részét a közteherviselésből.

A kép forrása

Szerény véleményem szerint a polgármesteri bumlizás különben sem adekvát politikusi válasz a fenyegető légköri viszonyokra. Aki komolyan szembesül a globális és immár helyi környezeti krízissel, nem érheti be holmi önkéntes villamosozgatással. Egy politikusnak a széles körben ható döntések terén kell felelősséget vállalnia, ha kell, akár népszerűségvesztés árán is.

A kép forrása

Különben meg az egész baloldali sajtótujázás balul üt ki, amint fölfedezzük benne a média hajlamát az általa közvetített valóság teljes fölszámolására. Számoljunk csak utána. Botka – vallomása szerint – azért tette le hivatali járgányát, hogy jó példával járjon elöl az autóstársadalomnak. Hogy eme erénygyakorlata mégsem maradjon egészen észrevétlen, az alábbi közreműködők részvételére volt szükség: helyi lap, helyi online média, városi televízió illetve rádiók, országos tudósító, MTI-riporter. Vagy hat gépjármű. Hozzá a kommunikációs stáb, a kabinetfőnök, a városházi fotós meg a közlekedési tanácsnok. A közlekedési társaság felső vezetése (a felsővezeték nem autóval érkezett a helyszínre). A legszerényebb számítás szerint is tíz fölöslegesen pöfögő jármű az egy szál polgármesteri automobil ellenében. Az az érzésem, mind jobban jártunk volna, ha a miniszterelnök-jelölt inkább odahaza marad, míg fölszáll a füst.