Ők már a social media aktív formálói, a Facebook, a Twitter, a Watsapp, a messengerek, tabletek, okostelefonok és a rohamos technikai fejlődés futószalagjáról szédületes sebességgel kipörgő egyéb kütyük magabiztos szörfösei. Tény, hogy ma, amikor a piacvezető kereskedelmi tévék törzsközönsége is a 50+felé tendál, hősies vállalkozás fiatal felnőtteknek tévét csinálni – ráadásul hiteles, színvonalas kulturális, szórakoztató tartalommal fémjelzett tévét.

A Petőfi Tévé a sikeres “Petőfi-brandet” erősítve nem pusztán a fiatalokhoz beszél, hanem a fiatalok nyelvén beszél: stílusában, hangvételében, dramaturgiájában, a kulturális kínálat korszerű értelmezésében is. Nem fiatalos: fiatal – a különbség óriási. Mer közvetlen, sőt pofátlan lenni, mer kendőzetlenül, valódi kíváncsisággal kérdezni, mer nem szerepeket játszani, hanem önmagát adni, mer nem feszengeni, mer vicces, naiv, őszinte, nagyvonalú provokatív lenni, mer nem túlmagyarázni.

A csatorna nagyszabású élő műsorfolyamában este 8-tól két és fél órán keresztül laza könnyedséggel és sok humorral simulnak egymásba a kulturális szcéna legkülönbözőbb területei. A Böngészőben tobzódnak a vizuális ingerek és az elképesztően elvetemült tévés ötletek: számos klippel körítve szemtanúi lehetünk például Taker legújabb fotorealisztikus zsiráf - graffitije, egy Giraffiti megfestésének a Filatorigátnál, a Dalszöveg mindenkinek rovatban egy újabb klasszikus gyöngyszemet, a Dire Straits legendás Brothers In Arms számát ”versesítik meg”, az SZFE 150 jegyében pedig együtt szelfiznek Hegedűs D. Gézával növendékei, köztük az azóta operatőrnek tanuló egykori Sorstalanság-főszereplő, Nagy Marcell. Köztérre kihelyezett mini-performansz keretében ismerkedünk az épp arra járókkal együtt az Önbizalomgenerátor nevű nem mindennapi szerkezettel, egyúttal a huszonévesek önbizalom-fogalmával: “Önbizalmat senki nem tud neked adni, úgyhogy kapard össze magadnak!” – hangzik el a kétségtelenül örökérvényű igazság, amit - valljuk be – kizárólag huszonévesen tudunk ilyen kételyek nélkül csillogó tekintettel megfogalmazni. Fesztiválok, filmek, szórakoztató programok, közérdekű témák és életvezetési tippek – egyelőre főként a hogyan csajozzunk/pasizzunk vagy hogyan béreljünk lakást témakörökben – váltakoznak kifejezetten jó ritmusban. A film-, színház- és koncertajánlók mellett kiemelt teret kap az animáció, a magyar film sikerágazata, tegnap például Bukta Zsolt zseniális Örökség című kisfilmje erejéig.

Este 9-től hasonló kötetlenséggel két helyszínről - az A38-ról és az Akváriumból – váltakozva jelentkezik az Én vagyok itt, amiben a kortárs könnyűzene könnyedén ágyaz meg komolyabb témáknak. Kiss Tibivel igazi képernyő elé lecövekelős beszélgetést készít Jakab Márk többek között a Quimby frontember depressziós korszakáról, az apaságról és a zenélésről. Üdítően pátosz- és sallangmentes a beszélgetés olyan kérdésekkel, amiket az ember a haverjának is feltenne sörözés közben, és megkapóan őszinték, lazák a válaszok is.  

Időközben kiderül, hogy az Akváriumban éppen fellépő Glass Animals tagjait nem igazán hozták lázba a legendás szépségű magyar lányok, majd a ska és népzene elemeket ötvöző, furcsa módon külföldön sokkal ismertebb Bohemian Betyars Zenekar énekese felidézi, hogyan kellett visszafelé megtanulnia az Összefúj a szél számuk szövegét egy Coldplay stílusú pesti klipforgatás erejéig.

A Pudingpróba rovatban a riporter utcai kérdőíves ügynököket megszégyenítő küzdelmet folytat azért, hogy két mozi- vagy színházjegyet ajándékba adhasson valakiknek, akik hajlandóak megállni és nem széles ívben kikerülni a stábot. Az újdonsült műélvezők közvetlenül az előadás után mesélnek élményeikről - sokkal hitelesebben és sokkal figyelemfelkeltőbben, mint azt okos műsorok okos kritikusai tennék.

Az Anonim Űrhajósok Klubjáról sokáig dédelgetett álmai eredményeként Fluor Tominak csütörtök este indul a Petőfi Rádióban Grand Tour című műsora. Első vendége Halott Pénz lesz, aki szintén nem úszott meg egy utca-embere montázst, ami azt firtatja, hogy gengszter rapper-e vagy inkább lírai szerelmes dalok szerzője.

 “Apu vedd meg nekem a várost, automata váltós kocsival szelném a dombokat. Enyém lenne a kilátó, tudná, aki látott, hogy jó sok pénzünk van …” – a Wellhello klip után  az A38 színpadán egyre inkább felpörgő Random Trip közepette a két beszélgetőtér párhuzmos kapcsolásával Tatár Csilla beszélgetőtársától, Horváth Oszkártól és a Jakab Márk kérdéseinek kereszttüzében pironkodó Viola Szandra költőnőtől megtudhatunk néhány adalékot a kultúrsznobizmusról, a véleményvezérek kialakulásáról, a társadalmi szerepek összemosódásáról. Azzal az információval is gazdagodunk, hogy a 21. század a test évszázada – legalábbis a meztelen verseivel elhíresült modell szerint. Miközben tetőfokára hág a hangulat mindkét helyszínen…..

“Valami van a levegőben, valami ami éjjel összerak/ Van valami a levegőben, valami ami reggel szétszed/ Éjjelre összerak majd, reggelre szétszed. (Halott Pénz)

Bármennyire Don Quijote-i is a törekvés, a közszolgálati médiának hosszú távon kiemelt feladata értéket közvetíteni és segíteni eligazodni azt a generációt, akikre eddig soha nem látott mennyiségű szelektálatlan információt ont a tömegmédia.

 

Zudor Imola