bigdata” címkéhez tartozó cikkek
Találatok száma: 4

Olajmező alattunk. A Big Data.

2016. március 31.

Daru Gábor

stratégiai vezető, Duna Médiaszolgáltató

Minden online mozdulatunk alján ott van – mondják az adatfelhasználás és elemzés új módszereinek ügyeletes hívei. Pár évtizede még ásványkincsekért indultak háborúk, ma már régóta néma tanúi vagyunk az adatokért folyó felszín alatti (szerverek közötti) harcnak. Csakhogy ezt a harcot elsősorban nem országok, hanem globális online cégóriások vívják.

Néhány éve még kérdéses volt, hogy azt az elképesztő adatmennyiséget, amit „Big Data”-nak neveztek el, fel lehet-e egyáltalán használni értelmes célokra. Ma már világos, hogy életünk egyre jelentősebb részének van online vonatkozása, a legtöbb szolgáltatás a digitális térben is jelen van, és minden felhasználó bőségesen hagy maga után a digitális nyomokat, akár tudja ezt, akár nem. (Gondoljunk csak az egyik távol-keleti  technológiai cégre, amelyik felhívta felhasználói figyelmét, hogy fontos dolgokról lehetőleg ne beszéljenek okostévéjük előtt…) A rendelkezésre álló elképzelhetetlenül nagy, strukturálatlan adatmennyiség összefésülésére, rendszerezésére már megszülettek az elemzési módszerek, szoftverek.

Médiatermékek esetében elsőrangú példa a Financial Times. Robin Goad (Head of Customer Analytics, FT) nemrég kifejtette, hogy a több mint 120 éves múltra visszatekintő gazdasági lap minden korszakban képes volt – akár meglepően erős fordulattal – irányt módosítani és megújulni.  Legutóbbi nagy vállalkozásuk, hogy saját First Party Data elemzésüket felhasználva alakították át üzleti modelljüket (data driven reach and return business modell). Az adatokat alapvetően három szempont szerint csoportosítják: a lehető legtöbbet akarják tudni a felhasználóról (User) – ki ő, milyen eléréssel, előfizetéssel, engedélyekkel stb. rendelkezik, hogyan kapcsolódik az FT-hez –, a felhasználó viselkedéséről (Behavioural) – mit, hogyan, milyen eszközön, miért olvas, hogyan talált a cikkre, mi az amit nem olvas stb. –, és végül fontosak a metaadatok (Meta), vagyis hogy miről szól a sztori, ki írta, mihez tartozik, kik látták, mikor, hol és miért publikálták.

Teljes cikk

Nézői levél helyett: Big Data a médiában.

2016. április 06.

Daru Gábor

stratégiai vezető, Duna Médiaszolgáltató

Ha vidéken élő nagymamámnak kellene elmagyarázni, mi az a „bigdata”, bajban lennék. Nagyjából olyan ez, amikor nagyon sok adatom van a faluban élőkről: például arról, hogy mikor járnak vásárolni, melyik boltba, mennyi időt töltenek vásárlással, mit vesznek, mennyit költenek stb. – mondhatnám. Na jó, édes fiacskám, de mi hasznunk ebből a sok „bigdatából”? Meg amúgy is: nálam jobban nem ismeri senki a faluban élőket! – mondhatná erre a Nagyi.

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

Mozart a Big Data dzsungelében

2017. március 08.

A Springer kiadó által nemrég megjelentetett tanulmány szerzői Big Data elemzés segítségével mutattak ki eddig ismeretlen összefüggéseket zeneszerzők közti együttműködésekről, hatásokról. A vizsgálatot végző koreai kutatók a zenét nem művészetként, a zeneszerzőket nem alkotóként, hanem az egész jelenséget számok tükrében szemlélik. Munkájuk során lemezeladási adatokat is használtak. Eredményeik alapján kiderül, kik a „legnagyobb” zeneszerzők, és milyen dinamika figyelhető meg az alkotás, együttműködés és lemezeladás között. Sőt azt is ígérik, számításaik alapján meg lehet jósolni a komolyzene jövőjét is.

A kép forrása

Teljes cikk

Marton Árpád

író, újságíró

A digitális parnasszus

2017. március 10.

Érkezett valami már megint Keletről, ami minden, csak nem világos. Számomra legalábbis. Mint blogszomszédom beszámolójában olvashatni: koreai kutatók a legújabb hálózatelemző módszerek segítségével megfeleltetéseket eszközöltek a klasszikus zene legnagyobb alkotói között, nem beszélve egynémely összefüggések fölvázolásáról, melyek e jeles muzsikusok életművét egyetemes kapcsolatrendszerekbe ágyazzák. A leleményes kutatók azonban nem torpannak meg a tényszerű kapcsolódásoknál: módszerük – mint hirdetik – tendenciákat rajzol ki, előrevetítve ezzel a zenei ízlés, vele együtt pedig a zenei piac jövőbeni irányait. Figyelemreméltó törekvés, kivált, hogy hangsúlyozzák: eredményeik szigorúan pozitivista alapokon állnak, nem befolyásolja őket zenei ízlés, elfogultság, kizárólag a megfellebbezhetetlen adatok.

A kép forrása

Teljes cikk