digitálistartalom” címkéhez tartozó cikkek
Találatok száma: 2

Szűts Zoltán

médiakutató

Könyvtár a farzsebben - A kultúraátadás új formái

2015. április 23.

Csütörtökön kezdetét veszi a Millenárison a XXII. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál. Ez remek alkalom arra, hogy áttekintsük, hogyan is alakultak át olvasási szokásaink.

Az internet mindennapi életbe történő beépülésének következményeként radikálisan megváltozott a kultúraátadás, információszerzés, a tanulás mechanizmusa. A fiatalok, de mindinkább az idősebb olvasók részéről is mind nagyobb igény mutatkozik az ismeretek gyors megszerzésére, és ennek formája mind inkább a digitális tartalmak felé fordulás. Az okok közé sorolhatjuk a tartalomfogyasztási szokások átalakulását, az igényt és kényszert, hogy a kulturális termékekhez minél gyorsabban férjenek hozzá. És van még egy pragmatikus szempontot is, kényelmesebb mindezt otthonunkból megtenni, ezért nem könyvtárban, hanem a világhálón keressük a kulturális termékeket. Ennek egyik tipikus megnyilvánulása az e-könyv, melyet pillanatok alatt letölthetünk.

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

Fizetni a digitális tartalomért?! Hisz online minden ingyen van…

2015. május 27.

Szerda este a Duna TV-n nem tudtam megnézni Fapadot, ezért másnap reggel bepótoltam a Médiaklikk archívumában. A digitális korszak előtt azonban, a televíziózás még térben és időben kötött, konkrét időpontokhoz kapcsolódó aktivitás volt. Ha valaki elszalasztotta kedvenc műsorát, megvárhatta az ismétlését, már, ha volt ilyen. Vagy kétségbe-esetten körbetelefonálhatta ismerőseit, valaki rögzítette-e az adást VHS kazettára. Ma azonban már interneten kutatunk a kihagyott műsorok után.

De mikor fizettünk utoljára az interneten azért, hogy filmet, tévésorozatot nézhessünk? A kérdésre nagy valószínűséggel soha a válasz. Így nem meglepő tehát, hogy a film gyártók, de a zeneipar és a nyomtatott sajtó is a példányszámok jelentős visszaesésével kénytelen szembenézni. Míg 1992-ben Magyarországon a platinalemez megjelölést a több mint 400 ezer példányban eladott hanghordó kaphatta, ma ez a szám magyar előadó esetében 4, külföldi esetén pedig 2 ezer. A digitális lét következménye, hogy az így rögzített zenéért, filmekért, könyvekért a felhasználók döntő többsége nem hajlandó fizetni, hiszen az internet ingyenes környezete ezt diktálja számukra. A tartalomgyártók pedig a digitálisan rögzített tartalom alulértékeltségével szembesülnek.

Teljes cikk