facebook” címkéhez tartozó cikkek
Találatok száma: 22

Szűts Zoltán

médiakutató

Ment-e a világ előbbre a Facebook által?

2015. június 04.

Amikor társadalomtudósok beszélnek az internetről, akkor gyakran felmerül az állítás, miszerint az online környezet a mindennapi felhasználók új megszólalási platformja lehet. Az internet például megerősíti a társadalmi kommunikációt azáltal, hogy természeténél fogva alkalmas a kapcsolatok gyors kialakítására. Számos polgári kezdeményezés elengedhetetlen színterévé vált a világháló, kulturális, művészeti, állatvédő szervezetek ügyes kommunikációs stratégiával mind legszélesebb közönséget képesek megszólítani.

Sokan az internetes kommunikációs és média felületekben a nyilvánosság új, kiterjesztett formáját látják. Hiszen a kétirányú, decentralizált, tértől és időtől független kommunikáció lehetővé teszi a „hagyományos” tömegkommunikációs rendszerek, például kereskedelmi televíziók környezetében a perifériára szorult vélemények és hangok felerősödését. A fórumok, blogok, videómegosztó és közösségi oldalak minden korábbinál több lokális és globális témával kapcsolatos vitának adnak helyet.

Teljes cikk

Nyugaton a helyzet többé már nem változatlan

2015. augusztus 24.

Az amerikai elnökválasztás közeledtével mind több figyelem irányul arra, hogy milyen a sikeres politikai kommunikáció 2015-ben, és az egyes generációk (baby boom, X, Y, Z) tagjai mely csatornákon keresztül érhetők el és mobilizálhatók hatékonyan. Azonban a sikeres politikai kommunikáció titkát – már ha van ilyen – nem csupán az USA-ban szeretnék tudni, a kérdés mindenkit foglalkoztat. Egy tény azonban biztos, az Y generáció számára a Facebook már az új tévé.

A Pew Research Center 2015 júniusában publikált tanulmánya szerint az USA-ban a politikai tájékozódás szempontjából a közösségi média, történetesen a Facebook a legfontosabb hírforrás az 1981 után született emberek számára.

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

Párizs után. Megóv vagy megöl a közösségi média?

2015. november 17.

A legfrissebb adatok szerint 129 ember vesztette életét és több százan sebesültekmeg november 13-án Párizs belvárosában, ahol hat helyszínen gyakorlatilag egy időben összehangolt géppisztolyos és robbantásos merényletet hajtottak végre terroristák. Az események hatására kaotikus állapotok léptek fel, és azok közül is, akik sértetlenül megúszták a támadást, több tízezren rekedtek a megbénult város utcáin. Hasonló esetekben a polgárok korábban a kormányzatra, rendőrségre és katasztrófavédelemre vártak, hogy átmeneti szállást biztosítsanak számunkra. Most azonban valami teljesen új dolog történt: a párizsiak – kihasználva a kezükben lévő technológiát – a közösségi média: a Facebook és Twitter funkcióival élve önszerveződésbe fogtak.

Segítséget kértek és segítséget kaptak. Életjelet adtak magukról. A Facebook aktiválta a Safety Check alkalmazását, melyet először 2014 októberében mutatott be a nepáli és afganisztáni földrengések után, vagy a Patrícia hurrikán és más természeti csapások alatt. A rendszer lényege, hogy egy katasztrófa sújtotta zónában rekedt felhasználók egy kattintással jelezhetik a hírfolyamban barátaiknak és szeretteiknek, életben és biztonságban vannak. Párizsban a terrortámadás éjszakáján több mint 4 millió ember használta a Safety Check alkalmazást, és több mint 360 millió felhasználó értesült arról, hogy barátai biztonságban vannak.

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

A közösségi média eltérítése, avagy a megtévesztés hálójában

2015. november 27.

Azt hiszem, senki sem vádolhat azzal, hogy ne szeretném a közösségi médiát és ne emelném ki, dicsérném az előnyeit. Hogy ne áradoznék arról, miszerint végre megszólalási lehetőséget ad a mindennapi felhasználóknak. Hogy arról is tudósít, amiről a szerkesztett elektronikus és nyomtatott médiumok nem. Hogy a civil újságírók mindenhol ott vannak, és pillanatok alatt tudósítanak Facebookon és Twitteren az eseményekről. Hogy a szolidaritás és a segítség platformja lehet. De.

közösségi média kétélű fegyver, ugyanis nem csak a szolidaritás, de a megtévesztés, vagy, ami rosszabb, az uszítás és ezzel végső soron a pusztítás eszközévé is válhat.A párizsi terrortámadás után megfigyelhető volt, ahogyan elkezdődik az álhírek és megtévesztő információk futótűzszerű terjedése, a közösségi média eltérítése.

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

Közösségi média által magányosan

2015. december 16.

Az ünnep mindig fontos eseménye egy közösségnek, ahol nem az egyénen, hanem az összetartáson, az együttléten, az aktív cselekvésen van a hangsúly. Mediatizált világunkban azonban ma már elképzelhetetlen a karácsony közösségi tartalmak nélkül. Az ünnep egyszerre üzenet is, mely közvetíti egy közösség értékrendjét, gondolkozásmódját, jelzi tradícióját, és a folytonosság jegyében a jövőbe is tekint. De vajon milyen üzenet olvasható ki a karácsonyi közösségi média használatunkból?

Ha megvizsgáljunk a karácsonyi Facebook, Twitter vagy Instagram posztolási szokásainkat, először is a tartalomlétrehozó magánya; az én előretörése, és az üzenetek tömegcikk jellege tűnik fel. Walter Benjamin A műalkotás a technikai reprodukálhatóság korában című korszakalkotó esszéjében azt írja, hogy „még a lehető legtökéletesebb reprodukcióból is hiányzik egyvalami: a műalkotás Itt és Most-ja – egyszeri jelenléte azon a helyen, ahol van.”  

Teljes cikk

Kis karácsonyi közösségi média kalauz

2015. december 24.

Már december 22-én megjelentek a Facebookon az első karácsonyi üzenetek, ezért olvasóinknak figyelmébe ajánlunk posztolási ötleteket, hogy kitűnhessenek a tömegből, és nem konkrét személyeknek, hanem teljes ismeretségi körünknek szánt üzenetüket mind többen észrevehessék.

Nincs karácsony közösségi média nélkül, valamennyi, a felhasználók által írható felületet elárasztják már szenteste előtt a fényképek és posztok, és nehéz személyes üzenetet közvetíteni a többmillió hasonló bejegyzés közt.

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

Légy te is olyan, mint Bill!

2016. január 27.

Az elmúlt napokban a Facebookot elárasztotta a nevelési célzatú, passzív-agresszív, igen szellemes Be like Bill! mém. De vajon mi lehet az oka, hogy ismerőseink egy része ilyen unortodox „társadalmi célú reklám” terjesztésébe kezdett, azt javasolva, hogy legyünk mi is olyanok, mint Bill?

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

Cipőt a cipőboltból, fegyvert a Facebookról?!

2016. február 01.

A magyar internetezők felkapták a fejüket a hír hallatán, miszerint a Facebook a jövőben betiltja a fegyverek és lőszerek magánkereskedelmével kapcsolatos tartalmak megjelentetését.

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

Harc az internetes zaklatás ellen

2016. március 10.

Virágot szeretnék ültetni erkélyládába a gangra. Mivel tapasztalatlan kertész vagyok, az ismeretszerzés jól bevált formájához fordulok. Guglizni kezdek a témában. A közösség, a többi felhasználó tapasztalatára vagyok kíváncsi. Azt remélem, megtudhatom, melyik növény bírja a közvetlen napfényt vagy éppen a szárazságot. Csalódnom kell. A virágokról szóló fórumokban már a második bejegyzés után egymásnak ugranak a felhasználók. Névtelenül vagy álnéven. Hasonló a helyzet a Facebookon is.

Teljes cikk

Marton Árpád

író, újságíró

Zuckerberg olvas

2016. április 14.

Az elmúlt napok leginkább elragadó tudósítása adja tudtul: a Facebook-alapító nagymogul, akit a beszámoló közelebbről nem tisztázott okokból zseninek titulál – nem mellesleg amerikai milliárdos – különös szenvedélynek hódol mostanában: könyveket olvas. S hogy új keletű vonzalmainak társadalmi perspektívát is adjon, teszi ezt a nagyközönség számára is példát mutató módon, nyilvános olvasónaplót közzétéve. Zuckerberg bevallott célja, hogy népszerűsítse a könyv és az olvasás kultúráját. Amely nem kis részben épp az ő leleménye miatt szenvedett el jókora veszteséget az emberfők fölött gyakorolt befolyás terén.

 Forrás: Facebook

Teljes cikk