közösségimédia” címkéhez tartozó cikkek
Találatok száma: 8

Szűts Zoltán

médiakutató

Párizs után. Megóv vagy megöl a közösségi média?

2015. november 17.

A legfrissebb adatok szerint 129 ember vesztette életét és több százan sebesültekmeg november 13-án Párizs belvárosában, ahol hat helyszínen gyakorlatilag egy időben összehangolt géppisztolyos és robbantásos merényletet hajtottak végre terroristák. Az események hatására kaotikus állapotok léptek fel, és azok közül is, akik sértetlenül megúszták a támadást, több tízezren rekedtek a megbénult város utcáin. Hasonló esetekben a polgárok korábban a kormányzatra, rendőrségre és katasztrófavédelemre vártak, hogy átmeneti szállást biztosítsanak számunkra. Most azonban valami teljesen új dolog történt: a párizsiak – kihasználva a kezükben lévő technológiát – a közösségi média: a Facebook és Twitter funkcióival élve önszerveződésbe fogtak.

Segítséget kértek és segítséget kaptak. Életjelet adtak magukról. A Facebook aktiválta a Safety Check alkalmazását, melyet először 2014 októberében mutatott be a nepáli és afganisztáni földrengések után, vagy a Patrícia hurrikán és más természeti csapások alatt. A rendszer lényege, hogy egy katasztrófa sújtotta zónában rekedt felhasználók egy kattintással jelezhetik a hírfolyamban barátaiknak és szeretteiknek, életben és biztonságban vannak. Párizsban a terrortámadás éjszakáján több mint 4 millió ember használta a Safety Check alkalmazást, és több mint 360 millió felhasználó értesült arról, hogy barátai biztonságban vannak.

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

Közösségi média által magányosan

2015. december 16.

Az ünnep mindig fontos eseménye egy közösségnek, ahol nem az egyénen, hanem az összetartáson, az együttléten, az aktív cselekvésen van a hangsúly. Mediatizált világunkban azonban ma már elképzelhetetlen a karácsony közösségi tartalmak nélkül. Az ünnep egyszerre üzenet is, mely közvetíti egy közösség értékrendjét, gondolkozásmódját, jelzi tradícióját, és a folytonosság jegyében a jövőbe is tekint. De vajon milyen üzenet olvasható ki a karácsonyi közösségi média használatunkból?

Ha megvizsgáljunk a karácsonyi Facebook, Twitter vagy Instagram posztolási szokásainkat, először is a tartalomlétrehozó magánya; az én előretörése, és az üzenetek tömegcikk jellege tűnik fel. Walter Benjamin A műalkotás a technikai reprodukálhatóság korában című korszakalkotó esszéjében azt írja, hogy „még a lehető legtökéletesebb reprodukcióból is hiányzik egyvalami: a műalkotás Itt és Most-ja – egyszeri jelenléte azon a helyen, ahol van.”  

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

Össztűz Trumpra

2016. július 31.

Durvul az amerikai elnökválasztási kampány. Az alapvetően demokrata párti, azon belül is a Clintonhoz hű elektronikus és szerkesztett online média – beleértve a mérvadó online portálokat is – támadja, és minden eszközzel igyekszik befeketíteni a republikánus jelöltet, Donald Trumpot, de a párt belüli vetélytársnak, Bernie Sandersnak is jutott a médiafegyverből. Eközben a híresen demokrata párti közösségi média mintha elesett volna, Trump tematizálja a Facebook és Twitter politikai diskurzusait.

Teljes cikk

Öldöklő verseny a figyelemért

2016. november 03.

Daru Gábor

stratégiai vezető, Duna Médiaszolgáltató

Mit kezdjünk azzal, ha holnaptól egy cég 1,2 milliárd embert képes elérni saját online felületével naponta? Nem valószínű, hogy bárkinek is lenne használható terve egy ilyen eshetőségre - sem a cégeknek, sem az államok vezetőinek, sem az értelmiségnek. A történelem során ilyen mértékű egyidejű globális eléréssel, és az azzal járó hatalommal és felelősséggel eddig egyetlen állam, egyetlen ember, és egyetlen cég sem rendelkezett.

A kép forrása

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

Énmárkák, doktorok és szakértők

2016. december 05.

Alighogy anno regisztráltam merő kíváncsiságból a világ legnagyobb online üzleti, közösségi portáljára, máris megkeresett a LinkedIn doktor. Kedvesen felajánlotta a segítségét a tájékozódásban, és jelezte, szóljak, ha bármi kérdésem volna. Kommunikációja profi volt. Keresztnevemen szólított, mint a Starbucks szokott: Kedves Zoltán! Segíthetek valamit a Linkedinnel? Kérdezz bátran! Nem volt tolakodó. Ha nem válaszoltam, nem erőltette. Mégis évek óta követi karrierem. Ha új pozícióba lépek, mindig gratulál. Legutóbb „Azt a betyárját!” felkiáltással. Tudom, hogy sokféle diszciplínából lehet ma már tudományos fokozatot szerezni, sőt online egyetemek is hirdetnek e-learning PhD kurzusokat. Bevallom azonban őszintén, bár zseniálisan hangzik, LinkedIn doktori képzésről még sohasem hallottam.

A kép forrása

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

Eladnánk a lelkünk is egy kis online kedvezményért?

2016. december 12.

Nem városi legenda, hogy 2010-ben egy játékgyártó szórakozásból beírta a szerződésbe, hogy minden felhasználó, aki online vásárol, beleegyezik, hogy a halhatatlan lelkét is eladja a cégnek. A tréfás kedvű szerződésírók tudják ugyanis, hogy senki sem olvassa el, mire is mond igent, amikor beikszeli a négyzetet. Csak menjünk már tovább és kezdődjék a letöltés. A vicces záradékra később maga a játékgyártó GameStation hívta fel a figyelmet, majd rögtön törölte is azt, és elnézést kért mind a 7500 embertől, aki a lelkét tudta nélkül eladta nekik. Az eset nem kavart túl nagy vihart.

A kép forrása

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

2016: nyertesek és vesztesek

2016. december 29.

Ha visszatekintünk a magyar és nemzetközi médiában lezajló folyamatokra, akkor nyugodtan elmondhatjuk, hogy a 2016-os év számos meglepetéssel, új jelenséggel és csalódással szolgált. Kiderült, hogy a Facebook hírfolyamát nem algoritmusok koordinálják, hanem szerkesztők manipulálják, feléledt az augmentált valóság technológiája a pokémonoknak köszönve, elárasztottak minket az álhírek, új sorozatok jelentek meg és régiek szűntek meg – hogy csak pár folyamatot említsünk. Évzáróként egy szubjektív mérleget készítettem.

Teljes cikk

Sergő Z. András

szerkesztő, filmkritikus

Irodalmi lépegető – avagy megosztással terjed a #zanzajáték

2017. január 09.

Zanzajátékot indított a Facebookon Dragomán György, író. Egyre több olyan kezdeményezés jön szembe a falamon, ami házhoz szállítja a kultúrát és megint ismeretlen ismerősként kopogtat az irodalom. 6 szóban foglald össze valamely olvasmányélményedet! Ennyi a játék, nem több. Nem csoda hát, ha repül a hashtag.

A kép forrása

Teljes cikk