mém” címkéhez tartozó cikkek
Találatok száma: 3

Szűts Zoltán

médiakutató

Pillangóhatás – a mémek csodálatos élete

2015. október 24.

A közismert és gyakran idézett elmélet szerint, ha egy pillangó Tokióban meglibbenti a szárnyait, akkor ennek következményeképpen a New York-i Central Parkban elkezdhet esni az eső, vagy, ha New Yorkban teszi ugyanezt, akkor tájfun söpörhet végig Tokión. Az elmélet alapelve, hogy egy kaotikus, folyamatosan változó rendszerben a kezdeti feltételek apró változása is váratlan végeredményeket hozhat. De mi köze ennek a médiához? Az online változatához, és különösen a mémekhez rengeteg!

A Tokiót és New York-ot említő idézet első felének szerzője a közismert elméleti fizikus, Stephen Hawking. Talán kevesen tudják azonban, hogy az eredeti példa Brazíliát és Texast említi. Nem olyan izgalmas, igaz? Az Edward Lorenz által 1973-ban prezentált kutatás címe ugyanis, mely a mai internetes mémek viselkedésére is magyarázatot ad, a következő volt: Előre jelezhetőség: ha egy pillangó megrezegteti a szárnyát Brazíliában, akkor az okozhat-e tornádót Texasban. Még izgalmasabb adalék a pillangóhatás elnevezéséhez az, hogy az előadás benyújtott változatában a pillangó helyett még sirály szerepelt. A konferencia ülésszak elnöke, Philip Merilees azonban a sirályt túl prózainak találta, és a filigránabb, nemesebb, misztikusabb pillangóra cserélte. A pillangóhatás kifejezést végül a mindennapi olvasó az 1987-ben James Gleick Chaos: Making a New Science, magyarul 2004-ben Káosz: Egy új tudomány születése címmel megjelent kötetből ismerte meg.

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

Légy te is olyan, mint Bill!

2016. január 27.

Az elmúlt napokban a Facebookot elárasztotta a nevelési célzatú, passzív-agresszív, igen szellemes Be like Bill! mém. De vajon mi lehet az oka, hogy ismerőseink egy része ilyen unortodox „társadalmi célú reklám” terjesztésébe kezdett, azt javasolva, hogy legyünk mi is olyanok, mint Bill?

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

2016: nyertesek és vesztesek

2016. december 29.

Ha visszatekintünk a magyar és nemzetközi médiában lezajló folyamatokra, akkor nyugodtan elmondhatjuk, hogy a 2016-os év számos meglepetéssel, új jelenséggel és csalódással szolgált. Kiderült, hogy a Facebook hírfolyamát nem algoritmusok koordinálják, hanem szerkesztők manipulálják, feléledt az augmentált valóság technológiája a pokémonoknak köszönve, elárasztottak minket az álhírek, új sorozatok jelentek meg és régiek szűntek meg – hogy csak pár folyamatot említsünk. Évzáróként egy szubjektív mérleget készítettem.

Teljes cikk