okostelefon” címkéhez tartozó cikkek
Találatok száma: 7

Szűts Zoltán

médiakutató

Két képernyő jobb, mint egy!

2015. július 27.

Már egy ideje nem számít újdonságnak, hogy valamennyi digitális képernyőnkről: számítógépünkről, okostelefonunkról, tablágépünkről tévézhetünk. A képernyők nem ellenségek, vetélytársak, hanem remekül kiegészítik egymást. Már írtunk róla, hogy két, eleinte riválisnak tartott médium, a televízió és az internet a médiakonvergencia hatására számos ponton összekapcsolódik, a kép, hang, videó szöveg bármely digitális csatornán megjelenhet. Jelentős potenciál van azonban egy új jelenségben, a TV és okostelefon/táblagép kombinációjában. A Nielsen piackutató és közönségmérő szerint már 2011-ben a táblagéppel rendelkező nézők 41%-a, míg az okostelefont birtoklók 38%-a legalább napi egyszer használja okoskészülékét tévézés közben.

Angolul a szelektálás nélküli tévénézőket passzivitásuk miatt irónikusan couch potatoesnak (tükörfordításban díványkrumplinak) nevezik. Azért mert a kifejezés használói szerint a digitális kor előtt, de leginkább az őstelevízió korában elterültek, mint egy zsák krumpli a heverőn, és meg sem mozdultak. Ezen, a legkevésbé sem hízelgő vagy kedves megnevezés felett azonban már eljárt az idő. A 2012-től végzett Nielsen kutatások szerint mind több tévénéző lesz passzív befogadóból aktív résztvevővé, legalábbis a világhálón. Exponenciálisan növekszik ugyanis azok száma, aki a tévéműsorokat már okostelefonokkal és táblagépekkel a kezükben nézik, és aktív vitát folytatnak a közösségi médiában, utánanéznek információknak, szavaznak.

Nem meglepő tehát, ha a marketingesek is lecsapnak erre a lehetőségre, felismerve, hogy két képernyő jobb, mint egy, és hogy mind többek kezében ott van az internetre csatlakozó okoskészülék. Ekkor elég reklámként csak egy webcímet mutatni, mely kedvezményes vásárlási lehetőséget biztosít, és a több millió nézőből tízezrek rögtön fel is keresik az oldalt és rendelnek. Fontos kiemelni, hogy itt nem teleshopos termékekről van szó!

Visszatérve a marketing nézőpontból a mi origónkig, a nézőig, azzal szembesülünk, hogy a felhasználó egyszerre tartalomlétrehozó is, prosumer (a producer és consumer szavak összevonásából). Interaktív lesz, szavaz, befolyásol, vitatkozik, posztol, megoszt, lájkol, kritizál. Kvízekben vagy tehetségkutatókban választ megoldások és résztvevők közül, közösségi médiában kifejti a véleményét az éppen nézett programról, utánanéz a műsor hivatalos vagy rajongói Facebook oldalán, vagy hashtag-gel jelölt Twitter üzeneteket olvas, azokra válaszol. Megteheti, hiszen nem számít újdonságnak, hogy mind több műsornak, műsorvezetőnek van saját hivatalos vagy a nézők által készített, a gyakorlatban professzionális Facebook oldala, a köztévénél példa erre a Munkaügyek vagy Fapad. Az újdonság abból áll, hogy nem a műsor után, hanem már közben is használja okostelefonját.

                                                         (fotó: Szűts Zoltán)

Ezt a jelenséget két tény is magyarázza. Az egyik a szokás. A Tecmark marketingügynökség több mint 2000 ember bevonásával készült 2014-es kutatása szerint egy átlagos felhasználó majdnem napi 250-szer veszi kezébe az okostelefonját, és több mint 3,5 órát használja. Még azelőtt megnézi e-mailjeit és Facebook üzeneteit, mielőtt felkelne az ágyból, minden harmadik pedig már elveszve érzi magát az okoskészüléke nélkül, ezért az gyakorlatilag folyamatosan ott van a kezében. Egy 2012-ben készült Nielsen felmérés pedig még arra is kitér, hogy a 18 és 24 év közötti fiatalok harmada a mosdóban, fürdőben, mellékhelyiségben is elszakíthatatlan a telefonjától. A másik tény az, hogy az ember társasági lény, és társalgási témákat keres, hogy kapcsolatokat létesítsen. Sokan korábban is csak azért néztek meg bizonyos műsorokat, hogy legyen közös témájuk, gondoljunk csak a Szomszédokra vagy a Dallasra. Ma sokan azért néznek meg műsorokat, hogy utána posztoljanak, csevegjenek róluk a Facebookon, írjanak a Twitteren, majd az így kialakult vitában részt vehessenek, valahová tartozhassanak.

A Twitter a rövid üzeneteivel a Facebook mellett aktív vitát generál a tévéműsorokról. A nézők élveznek arról „csiripelni” vagy posztolni, hogy mit néznek éppen, mi a véleményük. Ezáltal egy nagy közösséggé válnak a többi nézővel, de a műsorkészítőkkel és színészekkel is. Az utóbbiak pedig előszeretettel osztanak meg információmorzsákat, háttér infókat, forgatás közbeni fotókat. Így a két képernyőt használók kicsit beavatottaknak is érezhetik magukat, én például innen tudtam meg, hogy jövőre is visszatér a Duna TV képernyőjére a Munkaügyek, a főszerepben a zseniális Molnár Piroskával és Mucsi Zoltánnal.

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

Halványuló e-tinta

2015. november 13.

A Pew kutató központ október 29-én publikált jelentése szerint jelentős átrendeződés figyelhető meg az elmúlt években a digitális tartalmakat megjelenítő IT eszközök terén. Míg sokan a könyv halálával riogattak, mi magunk pedig nem álltunk be a sorba, és a médium továbbélését az e-könyv olvasókban láttuk, óriási meglepetés ért minket. Egy év alatt, 2014 és 2015 között az e-könyv olvasókat birtoklók aránya az USA-ban 32%-ról 19%-ra csökkent. Az okostelefonok pedig mindent visznek.

A friss és átfogó jelentés két reprezentatív felmérésen alapul, melyet 2015 márciusa és áprilisa, illetve június és júliusa között végeztek el az USA-ban 2000 fős mintán. Annyit rögtön érdemes előrebocsátani, hogy a vizsgált digitális eszközök közül egyedül az okostelefonok és tabletek elterjedésének terén mutatható fel jelentős növekedés. A vizsgálatban olyan eszközök elterjedését mérték, mint az okostelefonok, táblagépek, számítógépek, mp3 lejátszók, vagy éppen az e-könyv olvasó, tehát valamennyi konvergens eszköz, mely több típusú tartalom megjelenítésére képes.

Teljes cikk

Marton Árpád

író, újságíró

A webáru-láz

2016. október 25.

Fölvezeté pedig akkoron egy magas hegyre, amelynek Internet vala a neve, és körültekintvén megmutatá őneki a világnak minden gazdagságát és minden csábítását, és kiteríte ama virtuális nagy hegy szakadéka fölé egy hatalmas hálót, amely nevezteték világhálónak, és mondá: ugorj!

Teljes cikk

Marton Árpád

író, újságíró

A hitványság ellenforradalma

2016. november 16.

Először a fotóművészbe botlottam bele. Meglepett, hogy két válltáska helyett ezúttal négy alatt roskadozott, hozzá még mindkét kezében egy-egy jól megrakott útitáska. Parolázni sem tudtunk. Feldúltnak látszott. – Összepakoltam, ami a kezem ügyébe került – kezdett a magyarázatba anélkül, hogy kérdeznem kellett volna. Irány a bizományi! – Második hete rám se nyitja az ajtót senki a műteremben, egyetlen vacak pizzafotózás futott be, az is félig-meddig szívességi alapon. A villanyszámlám nem jön össze a bevételből, és a fél stúdió úszik a mézben, nem győzök takarítani – ha nem tudnád ugyanis, a pizzafotókon mézet kell kenni a kecsupra, hogy kívánatosabban csillogjon. Bánja az ördög, most már akár el is árulhatom. Manapság úgyis mindenki fotóriporter, mi több: egyenesen művész. A szakmának befellegzett.

A kép forrása

Teljes cikk

Szigeti László

szerkesztő-újságíró

Az vagyok, amit nézek?

2017. február 10.

„Carry each other!” Időről időre belém hasít a U2 „One” című számának e visszhangzó mondata. Az életről. Az egyszeri lehetőségről. Hogy – tetszik vagy nem – összetartozunk. „Hordozzátok egymást!” Különösen akkor villan be, amikor mindennek az ellentétét, lerombolását közvetíti a média.

A kép forrása

Teljes cikk

Marton Árpád

író, újságíró

Kedves nézőink

2017. március 20.

Alig tudatosult csak bennünk a legutóbbi Wikileaks-kiszivárogtatás, máris itt az új borzongatás. A beszélős babák – olvasom valahol –adatokat rögzítenek és továbbítanak. Okos babák, beszélő fejek… Nem mintha egy kétéves gügyögésén sok felgöngyölítenivaló lenne. De a tendencia! A legkisebbek már olyan világban tanulnak meg tájékozódni, ahol az ember minden rezdülése nyilvános? Holott ez sincs így, jól tudjuk. Míg a technika fejlődik, önvédelmi reflexeink zsibbadnak. ZS-generáció, mint zsibbasztottak?

 

Teljes cikk

Marton Árpád

író, újságíró

Az erő velünk van

2017. március 29.

Ahogyan egyszerűsödik az életünk, éppoly iramban mind bonyolultabbá is válik. Mintha valami titkos energetika egyensúlyi törvényének engedelmeskedne: az ember minden időben gondoskodik újabb meg újabb leküzdendő nehézségekről, amelyek kihívások elé állítják. Eleink kapával-kaszával indultak neki a dolgos hétköznapoknak, és fenőkövet meg miegyéb készségeket hurcoltak magukkal a szántóföldre. A modern ember összemérhetetlenül komfortosabb körülmények közt tengeti napjait. De hogy egyszerűbb lett az élete, azt nem állítanám.

Teljes cikk