online” címkéhez tartozó cikkek
Találatok száma: 4

Szűts Zoltán

médiakutató

Büszkeség és balítélet – a hírvideókról (1. rész)

2015. október 05.

Annak ellenére, hogy a ráfordított energia és pénz megtérülése bizonytalan, az online videó egyértelműen a jövő egyik legfontosabb hírformátuma lesz, és a tartalomgyártás ilyen formája mind nagyobb lendületet vesz. A live feedektől kezdve, a felhasználók által létrehozott breaking news típusú tartalmakon keresztül, a kifejezetten webre gyártott professzionális videótartalmakig az online videó lehetőségei nagyon sokfélék. Ráadásul mára már a tévétársaságok és professzionális online hírportálok is partnerként tekintenek a civil videókészítőkre, prosumerekre. Mégis, gyakran mágia, mitől lehet sikeres anyagilag a műfaj, de a vezető hírportáloknak élniük kell vele. A hírvideókról való értekezés így büszkeség és balítélet összefonódásának feltérképezéseként is felfogható.

Kezdjük rögtön a balítélettel. Mike Ward az online újságírásról szóló könyvében felidéz egy anekdotát, mely szerint Bob Eggington, BBC News Online igazgatója amerikai online kiadóvezetőkkel beszélgetett. Amikor a vita a pénzre terelődött, a kollégák megkérdezték, hogy mi a BBC online üzleti modellje. Eggington azt válaszolta, egészen egyszerű: rengeteg pénzt költünk arra, hogy összegyűjtsük és megfelelő színvonalon ingyenesen elérhetővé tegyük online az információkat úgy, hogy közben egy font bevételünk sem lesz belőle. A mi modellünk tehát nem más, hogy kapunk sok pénzt, és elköltjük azt –foglalta össze.

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

Pillangóhatás – a mémek csodálatos élete

2015. október 24.

A közismert és gyakran idézett elmélet szerint, ha egy pillangó Tokióban meglibbenti a szárnyait, akkor ennek következményeképpen a New York-i Central Parkban elkezdhet esni az eső, vagy, ha New Yorkban teszi ugyanezt, akkor tájfun söpörhet végig Tokión. Az elmélet alapelve, hogy egy kaotikus, folyamatosan változó rendszerben a kezdeti feltételek apró változása is váratlan végeredményeket hozhat. De mi köze ennek a médiához? Az online változatához, és különösen a mémekhez rengeteg!

A Tokiót és New York-ot említő idézet első felének szerzője a közismert elméleti fizikus, Stephen Hawking. Talán kevesen tudják azonban, hogy az eredeti példa Brazíliát és Texast említi. Nem olyan izgalmas, igaz? Az Edward Lorenz által 1973-ban prezentált kutatás címe ugyanis, mely a mai internetes mémek viselkedésére is magyarázatot ad, a következő volt: Előre jelezhetőség: ha egy pillangó megrezegteti a szárnyát Brazíliában, akkor az okozhat-e tornádót Texasban. Még izgalmasabb adalék a pillangóhatás elnevezéséhez az, hogy az előadás benyújtott változatában a pillangó helyett még sirály szerepelt. A konferencia ülésszak elnöke, Philip Merilees azonban a sirályt túl prózainak találta, és a filigránabb, nemesebb, misztikusabb pillangóra cserélte. A pillangóhatás kifejezést végül a mindennapi olvasó az 1987-ben James Gleick Chaos: Making a New Science, magyarul 2004-ben Káosz: Egy új tudomány születése címmel megjelent kötetből ismerte meg.

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

A trafikos esete az Independenttel

2016. február 29.

Mindeddig tévhitben éltem. Azt gondoltam ugyanis, hogy a többség nem fizet az online hírekért. Éppen ezért ért nagy meglepetés a múlt héten, amikor ismeretterjesztő előadást tartottam idősebb közönség előtt „Az internet csodálatos világa” címmel. Rutinszerűen, tanárosan feltettem a kérdést, hogy az újságárusnál adunk-e pénzt a napilapokért, vagy fizetés nélkül távozunk, és azt a választ kaptam, amire vártam.

Teljes cikk

Túl a korszakhatáron

2017. június 07.

Daru Gábor

stratégiai vezető, Duna Médiaszolgáltató

Úgy tűnik, egyelőre minden korcsoportnak megvan a saját „családias” médiaaktivitása a nyomtatott újságolvasástól a közösségi médiahasználatig, az online rádióhallgatástól a fizetős mozgóképtartalmakig. De, míg bizonyos médiumok végleg eltűnni látszanak (print), addig más területek növekedése nem áll le (közösségi média), és közben újabb műfajok indulnak be (ODV – digitális piacra gyártott videó). Vajon a globális tartalomgyártók hirtelen megszaporodása, az új tartalmaknak ez a sosem tapasztalt bősége, a televízió esetében a jelenlegi film- és sorozat aranykor a hagyományos tévét végleg visszataszítja a sötét középkorba?

 

A kép forrása

Teljes cikk