zgeneráció” címkéhez tartozó cikkek
Találatok száma: 4

Szűts Zoltán

médiakutató

Bármikor rádcseveghet, avagy mindenkinek szüksége van legalább egy szerkesztőre

2015. április 29.

Idén május elején rendezik meg a 20. Media Hungary konferenciát, ami alkalom számunkra, hogy a hagyományos és az online média szerkesztési elveiről beszéljünk. A definíció szerint az internet szabad környezetében, a social mediában a tartalmat a mindennapi felhasználók hozzák létre, osztják meg, véleményezik vagy szerkesztik. A meghatározás azonban megtévesztő, a szerkesztés része ugyanis a Facebook vagy a blogok esetében egész egyszerűen nem érvényes. Itt a felhasználó felel egymagában a feltöltött tartalomért. Egyszemélyes stábként funkcionál. Ő írja, videózza, szerkeszti a tartalmakat, és egyben ő a broadcaster is.

Azzal, hogy az interneten a social mediaban tehát már bárki felhasználóból szerkesztővé, műsorkészítővé válhat, kialakult a korábban egymástól élesen elválasztott consumer (néző, fogyasztó) és producer fogalmak összevonásával a prosumer figurája. A prosumer egyszerre néz és készít videót az interneten, olvas és ír blogot online, néz és tölt fel fényképet. Ő már nem egy intézményt, hanem önmagát képviseli. Nem a hivatásos szerkesztőkkel, producerekkel versenyzik.

Nem ugyanabban a versenyben indul. Így szerkesztési elvei nem előre lefektetett alapokon nyugszanak, a magán és nyilvános közti vékony határt pedig gyakran és könnyen átlépi. Ez abban jelenik meg, hogy szinte bármit el mondhat online. Nincs egy szerkesztő, aki kapuőrként megszűrné a tartalmat, amit el akar mondani. Ez azonban egyszerre lehetőség és veszély is. Attól ugyanis, hogy bármit el lehet mondani (az online környezet lehetővé teszi, hogy széles közönséghez jusson el mondanivalónk), még nem következik, hogy bármit el is kell.

Teljes cikk

Szűts Zoltán

médiakutató

Fizetni a digitális tartalomért?! Hisz online minden ingyen van…

2015. május 27.

Szerda este a Duna TV-n nem tudtam megnézni Fapadot, ezért másnap reggel bepótoltam a Médiaklikk archívumában. A digitális korszak előtt azonban, a televíziózás még térben és időben kötött, konkrét időpontokhoz kapcsolódó aktivitás volt. Ha valaki elszalasztotta kedvenc műsorát, megvárhatta az ismétlését, már, ha volt ilyen. Vagy kétségbe-esetten körbetelefonálhatta ismerőseit, valaki rögzítette-e az adást VHS kazettára. Ma azonban már interneten kutatunk a kihagyott műsorok után.

De mikor fizettünk utoljára az interneten azért, hogy filmet, tévésorozatot nézhessünk? A kérdésre nagy valószínűséggel soha a válasz. Így nem meglepő tehát, hogy a film gyártók, de a zeneipar és a nyomtatott sajtó is a példányszámok jelentős visszaesésével kénytelen szembenézni. Míg 1992-ben Magyarországon a platinalemez megjelölést a több mint 400 ezer példányban eladott hanghordó kaphatta, ma ez a szám magyar előadó esetében 4, külföldi esetén pedig 2 ezer. A digitális lét következménye, hogy az így rögzített zenéért, filmekért, könyvekért a felhasználók döntő többsége nem hajlandó fizetni, hiszen az internet ingyenes környezete ezt diktálja számukra. A tartalomgyártók pedig a digitálisan rögzített tartalom alulértékeltségével szembesülnek.

Teljes cikk

Szigeti László

szerkesztő-újságíró

Hogyan állunk (le) az olvasással?

2016. április 21.

Őrület. Megint eltelt egy év. Kibontakozott a tavasz, és vele érkezik a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál. A hazai könyvek első félévi nagy szezonjának nyitányaként immár 23. alkalommal rendezi meg a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülete (MKKE), az előző évek gyakorlatához híven ezúttal is a Millenárison. A magyar könyvipar legnagyobb rendezvényén várhatóan most is tízezrek szavaznak majd a lábukkal a Gutenberg-galaxis csodáira. Láthatóan minden rendben idehaza az olvasás körül. Na, ez utóbbit ugye már nem hiszik el?

Teljes cikk

Marton Árpád

író, újságíró

Köszönöm, Doktor Chapman!

2017. február 20.

Van annak vagy húsz esztendeje, hogy valami szabadegyetemi előadás népszerűsítésére plakátba kellett foglalnom mindazt, amit a tömegmédia működéséről gondoltam. Ma sem igen tehetnék másként: a mindenfelől rázúduló ingerek és információs csábítások özönében Csontváry Marokkói tanítója lézeng magányosan: helyét kereső individuum a kommunikációs boom apokaliptikus zűrzavarában. Ma már úgy látom, az alkalmi montázs csakugyan profetikusra sikeredett. Holott a multitasking fogalma nem is létezett még.

 

Teljes cikk